Aguardio – Reducerer energi- og vandforbrug med IoT-løsning

En af de virksomheder der er fuld i gang med deres individuelle i Digital Business Transformations virksomhedsforløb i er Aguardio.

Aguardio har udviklet en teknologi, som har formålet at nudge og guide mennesker til at tage kortere brusebade til gavn for verdens vandforbrug og klimaet. Vandmangel bliver en større og større udfordring i mange lande, hvorfor Aguardio ønsker at gøre folk bevidste om deres badevaner i håbet om at reducere forbruget. Ved at tage kortere bade reduceres både vand- og energiforbruget.

 

Løsningen består af to devices; en sensor og et display. Disse kobles op og monteres i brusekabinen. Sensoren opsamler data omkring vandforbruget, temperaturen og fugtigheden i rummet. Disse data bliver vist i displayet og er dermed med til at nudge folk til at bruge mindre vand. 

 

Aguardios løsning er både målrettet private hjem og hoteller. I private hjem er formålet at informere og nudge brugerne til at tage kortere bade. På hotellerne kan Aguardios teknologi bruges både til at nudge gæsterne til kortere bade, men også til at indsamle en lang række data, som kan optimere driften på hoteller. De data som bl.a. indsamles via censoren er luftfugtigheden i rummet, længden på bade, temperaturer, samt hvornår på dagen gæsterne tager bad. Disse data kan anvendes til at forudsige det store rykind i morgenmadsbuffeten, forbedre hotellernes energiinstalationer, ventilationssystemer, mindske risikoen for skimmelsvamp, samt give indikationer af hvornår badeværelserne bør renoveres.

 

Aguardio har lavet deres første bud på en algoritme som opsamler data fra brugerne. Denne vil de nu gerne udvikle og samtidig undersøge om de kan bruge deres data til endnu mere. Derfor er de med i Digital Business Transformation, hvor de sammen med Alexandra Instituttet lige nu kigger nærmere på maschine learning, deres sensorer og datapunkter.